ÅRSSKRIFT 2002 – ENDA EN VETERANBILHISTORIE

ÅRSSKRIFT 2002 – ENDA EN VETERANBILHISTORIE

Per Slettedal’s

Essex Super Six Coach 2 door 1929 modell

(Se bilder i Bildearkivet på Side 116)

Essex er billigutgaven I Hudson-familien og konkurrerte I markedet med Ford og Chevrolet. I 1929 var Essex den største bidragsyteren i Hudsonkompaniet til å nå et salgsvolum på 300.000 biler. Dette utgjorde 6,6% av registrerte biler dette året i Amerika.

Vi kjøpte bilen i 1984 fra Lillehammer, og den gjennomgikk full restaurering til vi registrerte den i 1989.

Det var et greit familieprosjekt hvor faktisk alle deltok, men den største innsatsen var det Jens Petter som bidrog med.

Vi har hatt noen turer, men det var nok restaureringsjobben som var mest spennende. Bilen har registreringsnummer F-15131. Dette er nummeret den fikk da den ble registrert første gang i 1929 i Kongsberg, Kjøpt fra Amerika av kjøpmann Hvitsten.

Essex motoren er godt avbalansert, derfor kunne man få et relativt høyt turtall og dermed god effekt, hele 55 hk fra en 2,6 liters motor i 1929. Avbalanseringen var påskrudde  kontravekter på veivakselen. Når turtallet økte for mye strakk festeboltene seg og motoren kom i skikkelig ubalanse. Etter dette holdt moteren kun en kort tid.

En annen ulempe var at bilen var utstyrt med korkplateclutch i oljebad. Hvis det ble slurvet med oljenivået så hogg koplingen momentant, dette gikk ut over drivverket. Ofte brakk ei tann i kronhjulet, noe som resulterte i en meget ubehagelig og rykkete kjøretur.

Karosseriet var godt og ikke bygd på treskjelett som mange av konkurrentene. Det er også en del finere detaljer på bilen som er uvanlig på så billige modeller. Grunnen til at det ikke er så mange Essex’er igjen er nok svakheten i motoren. Svein Bø på Fjellestad hadde en 1931 modell og jeg har fått motor og bakaksel fra denne.

kristoffer