ÅRSSKRIFT 2014 – Kjell Skarpengland: Zeppeliner over Øvrebø

Tirsdag den 21. mars 1916 kom Anders Stallemo tilfeldigvis til å kikke ut av vinduet. Klokken var 21.00, og himmelen så helt svart ut. Merkelig, tenkte Anders. Men da han studerte fenomenet nærmere, kunne han skimte konturene av et luftskip som hang ca. 100 meter over huset. Plutselig ble deler av luftskipet opplyst, og alle som etter hvert kom seg ut på gårdstunet, kunne tydelig se folkene om bord når de beveget seg. Ingen lyd hørtes. Ingen nasjonale identitetsmerker kunne sees. Først en time etterpå forsvant luftskipet stille i retning Finsland. Og de på gården sto igjen på gårdstunet og lurte på om noen ville tro dem når de fortalte hva som hadde skjedd.

Under 1. verdenskrig ble luftskip et fryktet våpen: Det nye av året var tyske luftskip, de såkalte zeppelinere, som angrep London. Den 21. januar seilte ni kolossale zeppelinere inn over den engelske byen Liverpool og slapp sine bomber. Det var første gang Liverpool ble utsatt for luftangrep, og innbyggerne løp skrekkslagne i dekning. Nå var ikke skadene så store, men tyskernes maktdemonstrasjon var overbevisende nok. På hjemturen nødlandet en av zeppelinerne på havet, bestningen på 16 mann druknet.

Zeppeliner L19: Lengde: 163,5 meter Diameter (max.) : 18,7 meter Gassvolum: 31.900 kubikkmeter Gassceller: 2 Antall gondoler: 2 Antall propeller: 4 Antall besetningsmedlemmer: Hastighet: 97,2 km/t – 27,0 m/s Rekkevidde: 4.300 km Topphøyde: 2.800 m Nyttelast: 15.362 kg Tom vekt: 21.704 kg Motorer: 4 stk. Maybach på 240 hk hver. Samlet ytelse 960 hk Byggenummer: LZ 54 Type: p Verft: Friedrichshafen Udtjent: Havarert i Nordsjøen 2.2.1916 Tokter: 14 missjoner. Et angrep med 1.600 kg bomber

Som vi ser var en zeppeliner et kjempestort og skremmende fartøy, men hvorfor stanset det over en gård på Stallemo i 1916,og hvilken oppgave hadde det der mon tro????