ÅRSSKRIFT 2003 – VETERANBILER
Vårt medlem, Per A. Mittet, har sin yrkesmessige bakgrunn i Biltilsynet i Kristiansand, og da er det vel ikke så rart at han har en forkjærlighet for veteranbiler. I 2003 fortalte han om en av sine gamle biler: Skoda Oktavia.
I vår serie om veteranbiler er det tidligere avdelingsingeniør i biltilsynet, Per A. Mittet, som får komme til orde med opplysninger om sin knallrøde :
Skoda Oktavia 1961 modell:
Skodaverkene ble grunnlagt før år 1900 av Emil von Skoda i det bøhmiske Pilsen. Det var en storindustri under den 1. verdenskrig og produserte store mengder våpen for det mektige Østerrik-Ungarske monarki.
Frem til 1923 produserte de biler av merket Laurin & Klement. Siden ble bilene produsert under merket Skoda.
Grunnkonseptet for ovennevnte bil ble lagt i 1933, med Skoda Popular 420. Det var meget populære biler og tiden tatt i betraktning var de fullt på høyde med andre bilmerker.
Under 2. verdenskrig og den tyske okkupasjon ble det stor produksjon av krigsmateriell for Tyskland. Verket ble da omdøpt til Herrmann Gøring Werke.
Den 9. mai 1945 ble fabrikkene bombet av det tyske flyvåpen, en dag etter krigens slutt. Dette ble sannsynligvis gjort for at ikke verket skulle falle uskadet i hendene på russerne.
Så havnet Tsjekkoslovakia bak jernteppet og måtte blant annet produsere for russerne. Under den tiden var det liten utvikling både teknisk og økonomisk, slik at de ble hengende igjen med gamle konsepter. Slik er det også med Skoda Oktavia 1961. Det er en gammeldags bil sammenlignet med sine vestlige konkurrenter fra den tiden. I dag er det ikke mange igjen av den gamle Oktavia-modellen fra Jernteppetiden. Man må se på den som en bil, skapt av dyktige teknikere under svært vanskelige forhold.