En av de første bussene produsert ved Førelands karosserifabrikk
Nok en traktor: en totakts diesel Hanomag.
Odd Erling Aurebekk hadde med seg sin «Blåmann» Tempo Lett knallert.
Også en stor traktor: IHI International.
Dette var nok en kjempe da den i sin tid ble anskaffet: Ford 6600. Her vist med tvillinghjul og tilhenger, fylt med ved som skal brukes for å demonstrere motorsag og vedkløyva.
Nok en Ferguson. En «Gråtass» i nesten original urestaurert utgave.
Nok en Fordson, men i en større utgave, Kanskje en Major?
Fordson Dexta, eller kan vi kalle dette en «Blåtass». En konkurrent til Ferguson`s «Gråtass».
Helge Hageland har beholdt sin Massey Ferguson 133 i original stand uten å restaurere den, slik mange mener at det bør gjøres.
Denne David Brown 885 tilhører Asbjørn Faremo som også har restaurert den.
En fin liten traktor, flott restaurert: Fiat 211 R
Massey Ferguson 35 med halvbelter og totromlet vinsj.
Nok en BM/Bolinder Munktell – nyrestaurert og blank og fin
Traktoren vokser: en Massey Ferguson 165.
Ferguson – egentlig en «Gråtass», men panser og skjermer er lakkert røde.
En italiensk traktor – et merke som er kjent for mange: Fiat.
Magirus – tysk traktor. For mange kanskje mest kjent som lastebil.
En Bolinder Munktell, svensk traktor, men som du kanskje ser er denne modifisert ganske mye (Eier Jon Magne Horrisland)
Allis Chalmers med gjødselspreder. (Samme type traktor som fam. Bjerland har stilt ut.)
En Deutz utstyrt med midtmontert slamaskin. (Kjell Koland og Ole Kristian Horrisland på bildet.)
En mer moderne utgave av Ferguson: «Gråtass» som den ofte blir kalt. Denne er utstyrt med halvbelter som gjorde at den hadde svært god framkommelighet. Det var i hovedsak denne traktoren som revolusjonerte og overtok etter hesten som drivkraft i jord- og skogbruket i Norge.
Den eldste traktoren – en Ferguson modell 1938. Som du ser har traktoren bare jernhjul og er derfor ikke så komfortabel å kjøre på vanlig vei. Det er bare 7 eksemplarer av denne traktoren i Norge og det ble totalt bare laget 1000 eksemplarer.
28. august 2016 arrangerte ØH motor-historisk dag. Her ser du et oversiktsbilde av noen av de over 20 traktorene som bl.a. brødrene Ole Kristian, Jan Ivar og Jon Magne Horrisland hadde stilt ut.
Ford Mercury: drosja til Olav Iglebæk med kjennetegne K-2351. Her er den nok pensjonert og har fått kjennetegn K-836.
Den Vest-tyske DKW og den Øst-tyske IFA.
En stolt Helge Hageland på ny moped
Tormod Berge har leid en VW minibuss for å dra på tur.
Den noe finere DKW var dyr i innkjøp, og i stedet var den Øst-tyske IFA veldig populær. Eivind Godhei og Hans Berge er glade eiere.
Volvo tømmerbil: sjåfør til høyre: Tormod Berge, hjelpemann til venstre bororen Hans Berge.
Tømmerbilen til saga i Leiren. (Øvrebø Sagbruk & Høvleri). Tormod Berge var sjåfør og broren, Hans, var medhjelper.
Helge Hageland og hans Renault 8, 1967 modell. (Kostet kr. 16.250,-.)
Gerd Vigdis Slettedal i tidsriktig klesdrakt foran familiens veteranbil: Essex
Per Slettedal og hans veteranbil: Essex
Helge Skuland`s Volvo PV444.
Anne Marie Besteland
K-112 var en kjent og kjær bil for mange i Øvrebø – kanskje særlig for folk på Homstean. Den ble først brukt som drosje av Kristian og Olav Iglebæk, senere som privat- og leiebil og det er kanskje mange som husker sin første kjøretur i denne bilen.
En førkrigsmodell av lastebil som tilhørte Kristian Iglebæk. Legg merke til at den har bare kjetting på det høyre forhjulet. Det var vanlig at en brukte det som styrekjetting. Den gang var det ikke krav om at hjul på samme aksel skulle ha samme utrustning. En kan også skimte brøyteploger til venstre i bildet og denne bilen har sikkert vært nyttet til brøyting.
Nok en Mercedes Benz buss, denne er fra 1979.
Førelands karosserifabrikk bygde mange busser på Mercedes Benz Chassi, denne er fra 1974.
Enda en varevogn, denne gang en Dodge fra 1939.
– og enkelte lastebiler – her en lastebil bygget på et Chevrolet chassi fra 1938.
Karossserifabrikken laget ikke bare busser. Her en utgave av en Chevrolet varevogn fra 1938.
Bildet viser en litt spesiell turistbuss som Førelands karosserifabrikk laget. Det er en Bedford med servostyring og doble framhjul, noe som var ganske sjeldent.
En nyere utgave av Volvo PV 444: denne er det Bjug og Georg Homme som eier.
Magni Ivar Rokoengens Volvo Amazon Herregårdsvogn. Det var hans far, Martin Rokoengen, som kjøpte bilen som ny hos Trygve Ilebæk`s bilforretning i Kristiansand.
Helge Skuland`s Volvo PV 444. Han kjøpte bilen av Auen Mestad og har siden restaurert den til det smykke den er nå.
Den nye, flotte drosja til Olav Iglebæk: K-2351, Ford Customline, 1953-modell. Stolt sjåfør: Alfred L. Ilebekk, (og like stolt sønn).
Torleiv og Mari i rommet de har pusset opp og med traktoren som skal være et trekkplaster i museet.
En fornøyd gjeng har klart det utrolige, traktoren er på plass! (Torleiv, Ole Gunnar, Helge, Svein, Terje og Joakim)
– men med litt fintenking og demontering av ett bakhjul og andre deler skal det vel gå å få vridd den inn? – vi kan ikke gi oss når vi er kommet så langt! (Ole Gunnar, Terje, Torleiv, Helge og Svein)
– Hvordan skal vi løse dette? – Ole Gunnar, Torleiv, Svein og Helge er nok litt betenkt –
– og bakkes inn til den alt for smale døra –
– traktoren løftes opp –
Å jo da, Torleiv har engasjert sønnen Svein og lastebilen med lift
Torleiv Bjerland og Anders Robstad i inngangen til det rommet som Torleiv og Mari har pusset opp og der traktoren skal plasseres – men døra er mye smalere enn traktoren – har Torleiv tenkt på det?
Denne traktoren skal være en av hovedatraksjonene i det som med tiden skal bli museum i prestegården – og den skal inn gjennom døra i bakgrunnen!!!
Sjåfører i Øvrebøruta: foran Theodor Ilebekk og Kristian Iglebæk. Bak fra venstre: Odd Bjerland, Olav Almen, Karsten Sandtveit, Olav Iglebæk, Arthur Iglebæk og Gunnar Upsahl
Willys jeep, 1943 modell. Kjøpt av forsvaret i 1963. Dette er den første bil Øvrebø brannvesen fikk etter kommunesammenslåingen i 1962.
Bilen er bygd på Adler karosseri ved Førelands karosserifabrikk.
En av de første bussene produsert ved Førelands karosserifabrikk
Sjåføren på denne staselige bilen er Theodor L. Ilebekk. Han tok sertifikatet svært tidlig og på dette bildet er han sjåfør for en handelsreisende i firmaet Andresen og Myrstad i Kristiansand. Det var ikke så mange som hadde sertifikat, og mange firmaer ansatte egen sjåfør for å kjøre selgeren rundt til de ulike kundene. (Theodor overtok sammen med sin bror Alfred ,Øvrebøruta, men fikk poliomyelitt, og de solgte derfor videre til Kristian Iglebæk og sønnene hans Arthur og Olav.)