ÅRSSKRIFT 2015: Div. smånotiser

Gunder Upsahl bodde på gården Upsahl. Han var en utrolig nevenyttig og arbeidsom mann. Det kan en bl.a. se på de store rydningsrøysene og stemmen til sag og kvern som han bygde på gården. Han lagde også imponerende overrislingsanlegg for vanning da han bodde på gården Øvrebø. I tillegg til å være gårdbruker og nyrydningsmann var han også en dyktig smed, og er kanskje mest kjent for Upsahlplogen som han konstruerte. Det meste var laget av tre, og det som var av jern hadde han smidd sjøl.

Det er veldig morsomt å høre og se at folk liker det som er gjort i uthuset på prestegården. Bl. a. har vi hatt besøk av ca. 30 beboere på Hægelandsheimen. De ble benket rundt bordet i «Fjøset» og så ut til å trives utmerket.De hadde selv med nydelig lapskausmiddag og kaker og kaffe. Vi håper flere har lyst til å komme og se på samlingene!

Styret i Øvrebø historielag 2015: Leder: Odd Erling Aurebekk, nestleder: Eva Rølland, sekretær: Judith Cathrine (Kine) Horrisland, styremedlem: Arnhild Bårdsen, styremedlem: Grete Marie Ilebekk, styremedlem: Arne Faremo, styremedlem: Kjell N. Koland, varamedlem: Ole Trygve Almedal, kasserer og medlemsansvarlig: Lars Asbjørn Ilebekk, kontakt til styret i Prestegården: Grete Marie Ilebekk, ansvarlig for Årsskriftet: Lars A. Ilebekk, ansvarlig for hjemmeside på facebook/internett: Kine Horrisland, Lars A. Ilebekk, innsamling og opptak av film, video, bilder: Olav Upsahl og Helge Skuland, Kontakt for Fjøset i Prestegården:Ole Trygve Almedal, Odd Erling Aurebekk, revisor Torgeir Ilebekk.